BASISPLAN
Gegevens
student
Gegevens doelgroep
Gegevens doelgroep
Chantal den Boef, Charlotte vd Lans, Groep: 4
Angela Segers en Ashley vd Bent Aantal
lln.: 20
Klas PLV1C
Opdracht
De lln.
maken een fantasiedier van papiersnippers . Zij leren hierbij de
scheurtechniek.
Betekenis
Het thema is
dieren. De lln. kunnen associatie maken met de dieren die ze al kennen. Ze
kunnen de eigenschappen van deze dieren combineren en verwerken in hun eigen
ontwerp van het dier. We gebruiken hierbij een filmpje over dieren.
Activiteit
De lln.
krijgen restjes gekleurd papier. Ze gaan hier stukjes van scheuren. Het stukje
papier moet aan alle kanten gescheurd zijn. Daarna mogen de lln. met deze
stukjes hun dier op papier vorm gaan geven.
Vorm
Aan het
beeldaspect compositie wordt specifiek aandacht besteed. Hoe ga je de stukjes
op je blad plakken? Verspreid over het vlak of juist centraal? Dit wordt
besproken tijdens de instructie.
Materialen
·
Verschillende
kleuren papier.(restjes)
·
Lijm
·
Een
groot kartonnen vel waar ze de stukjes op kunnen plakken.
Beschouwing
We laten de
kinderen een stukje film zien waar verschillende soorten dieren op te zien
zijn, zodat we ze kunnen inspireren met eigenschappen die dieren kunnen hebben.
We kiezen voor dit film fragment, omdat dat bij de belevingswereld van de
kinderen past en het ze motiveert om zelf aan het werk te gaan.
Daarna
hebben we verschillende soorten dieren op een rij gezet. Wat valt je op aan de
nek van de giraf? Welke textuur hebben de manen van de leeuw?
Het product
dat de kinderen gaan maken is een fantasiedier. De vormen die het dier krijgt.
Het wordt gemaakt van papier.
Werkwijze
De kinderen
leren dat scheuren een techniek is die je kunt gebruiken tijdens de beeldende
vorming lessen om mooie en verschillende vormen te maken.
Onderzoek
Ik wil dat
de kinderen leren hoe je met de scheurtechniek mooie vormen neer kan zetten.
Ook kunnen zij door met verschillende kleuren te werken experimenteren.
LESFASEN
Organisatie
Het materiaal dat van te voren klaar moet worden gezet:
· * een inleidend filmpje moet klaargezet worden op het
bord.
· *
Lijm
· *
Vellen gekleurd papier
·
Grote kartonnen vellen, voor ieder kind 1. (A3)
Ik hanteer tijdens de inleiding de instructievorm. Leerlingen luisteren
naar de instructie en kijken mee naar het inleidende filmpje over dieren wat
wij daarna even bespreken.
Daarna mogen de kinderen zelf werken. De kinderen werken zelfstandig aan
hun tafeltje. Ik laat de materialen waar de lln. mee werken aan ze zien. Ook
leg ik de techniek scheuren uit, want het is niet de bedoeling dat je een
strook scheurt en opplakt. Het stukje moet aan alle kanten gescheurd zijn. Dit
demonstreer ik aan de lln., zodat zij weten hoe het moet en welk effect het
geeft om met deze techniek te werken.
Oriëntatie
De les wordt ingeleid met een kort filmpje. In het filmpje zijn
verschillende dieren te zien. Dit is goed om ideeën op te doen voor het
fantasie dier wat zij willen maken. De vragen die ik beantwoord zijn; Met welke
materialen werken we? Waarom werken we met deze materialen? Hoe gaan we deze
materialen gebruiken? Wat is de opdracht en aan welke eisen moet het voldoen?
Instructie: Wij gaan vandaag aan de slag met de beeldende vorming les.
Deze sluit helemaal aan op deze thema week over dieren. Zoals jullie weten zijn
er een heleboel verschillende dieren. Die er allemaal verschillend uitzien. Ze
zijn allemaal ergens goed in en hebben allemaal handige dingen aan hun lijf.
Neem bijvoorbeeld het hert die heeft een gewei/ tijgervork om zich te kunnen
beschermen tegen anderen gevaarlijke dieren. Jullie gaan nu je eigen dier
maken. Jullie mogen zelf verzinnen wat je handig vind wat een dier kan. Dit
doen we d.m.v. scheuren. Jullie krijgen straks gekleurd papier. Hier ga je
stukjes van scheuren. Niet zomaar stukjes, nee het stukje moet aan iedere kant
gescheurd zijn. Dit demonstreer ik. Zo kunnen ze goed zien wat de bedoeling is
van het scheuren en welk effect het geeft. Daarnaast geef ik ze de tip om eerst
de stukjes te scheuren, daarna goed neer te leggen en uiteindelijk op te
plakken. Ook spreek ik ze aan op het lijm gebruik. Let op een klein beetje lijm
is al genoeg!
Uitvoering
Na deze informatie mogen de kinderen zelf aan de slag. Ze moeten zich
tijdens het knutselen wel afvragen; Zijn de stukjes papier aan alle kanten
gescheurd? Welke vorm krijgt mijn dier? Welke kleuren gebruik ik daarvoor? Ik
denk dat de lln. hulp nodig hebben bij het bepalen van de vorm van het dier en enkelen misschien
nog met het scheuren. Daarvoor loop ik rond in de klas. Ik let op de manier hoe
kinderen werken. Zijn ze gemotiveerd en
hebben ze veel inzet getoond. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze de scheurtechniek
hebben gebruikt en als laatste eis wil ik hun creativiteit in het dier terug zien. Heeft het dier een aparte vorm?
Is er creatief met kleuren gewerkt enz.
Nabeschouwing
Ik sluit de les af in de kring met de lln. Ik wil dat ze allemaal hun
werk even kunnen laten zien aan elkaar. Kinderen zien elkaars kwaliteiten en
voelen zich door de positieve aandacht/ complimentjes/opmerkingen een competent
gevoel. We kijken samen naar de vorm. Wat zien we? Zijn alles stukjes aan
alle kanten gescheurd? Is er goed met
verschillende kleuren gewerkt?
Alle werkstukjes drogen in de
vensterbank. Daarna hangen we ze op het prikbord achter in de klas. Na een
aantal weken gaan deze dan in het portfolio van de leerlingen.
Accenten of opmerkingen
De lln. zitten allemaal in gemengde tafelgroepjes. Ze kunnen elkaar
helpen. Dit is fijn, want er is geen constante aandacht van de juf of meester.
Daarnaast is er ook een extra instructietafel waar ik met een groepje kinderen
aan zou kunnen zitten om te werken.
Ieder kind is verschillend. Er zijn leerlingen die ontzettend creatief
zijn, waar er zo allemaal ideeën boven komen drijven. Maar er zijn ook
leerlingen waarbij dit wat langer duurt en die voorbeelden of een duwtje in de
rug nodig hebben. Daarom bespreken wij ook tijdens de inleiding een aantal
ideeën, zodat zij hier zelf verder mee kunnen. De start is al gemaakt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten