donderdag 26 april 2012

2D les beeldende vorming


BASISPLAN
Gegevens student                                                                       
Gegevens doelgroep
Chantal den Boef, Charlotte vd Lans,                                     Groep: 4
Angela Segers en Ashley vd Bent                                             Aantal lln.: 20
Klas PLV1C


Opdracht
De lln. maken een fantasiedier van papiersnippers . Zij leren hierbij de scheurtechniek.

Betekenis
Het thema is dieren. De lln. kunnen associatie maken met de dieren die ze al kennen. Ze kunnen de eigenschappen van deze dieren combineren en verwerken in hun eigen ontwerp van het dier. We gebruiken hierbij een filmpje over dieren. 

Activiteit
De lln. krijgen restjes gekleurd papier. Ze gaan hier stukjes van scheuren. Het stukje papier moet aan alle kanten gescheurd zijn. Daarna mogen de lln. met deze stukjes hun dier op papier vorm gaan geven.

Vorm
Aan het beeldaspect compositie wordt specifiek aandacht besteed. Hoe ga je de stukjes op je blad plakken? Verspreid over het vlak of juist centraal? Dit wordt besproken tijdens de instructie.

Materialen
·        Verschillende kleuren papier.(restjes)
·        Lijm
·        Een groot kartonnen vel waar ze de stukjes op kunnen plakken.

Beschouwing
We laten de kinderen een stukje film zien waar verschillende soorten dieren op te zien zijn, zodat we ze kunnen inspireren met eigenschappen die dieren kunnen hebben. We kiezen voor dit film fragment, omdat dat bij de belevingswereld van de kinderen past en het ze motiveert om zelf aan het werk te gaan.
Daarna hebben we verschillende soorten dieren op een rij gezet. Wat valt je op aan de nek van de giraf? Welke textuur hebben de manen van de leeuw?
Het product dat de kinderen gaan maken is een fantasiedier. De vormen die het dier krijgt. Het wordt gemaakt van papier.

Werkwijze
De kinderen leren dat scheuren een techniek is die je kunt gebruiken tijdens de beeldende vorming lessen om mooie en verschillende vormen te maken.

Onderzoek
Ik wil dat de kinderen leren hoe je met de scheurtechniek mooie vormen neer kan zetten. Ook kunnen zij door met verschillende kleuren te werken experimenteren.




LESFASEN

Organisatie
Het materiaal dat van te voren klaar moet worden gezet:
·       * een inleidend filmpje moet klaargezet worden op het bord.
·     *    Lijm
·      *   Vellen gekleurd papier
·        Grote kartonnen vellen, voor ieder kind 1. (A3)
Ik hanteer tijdens de inleiding de instructievorm. Leerlingen luisteren naar de instructie en kijken mee naar het inleidende filmpje over dieren wat wij daarna even bespreken.
Daarna mogen de kinderen zelf werken. De kinderen werken zelfstandig aan hun tafeltje. Ik laat de materialen waar de lln. mee werken aan ze zien. Ook leg ik de techniek scheuren uit, want het is niet de bedoeling dat je een strook scheurt en opplakt. Het stukje moet aan alle kanten gescheurd zijn. Dit demonstreer ik aan de lln., zodat zij weten hoe het moet en welk effect het geeft om met deze techniek te werken.

Oriëntatie
De les wordt ingeleid met een kort filmpje. In het filmpje zijn verschillende dieren te zien. Dit is goed om ideeën op te doen voor het fantasie dier wat zij willen maken. De vragen die ik beantwoord zijn; Met welke materialen werken we? Waarom werken we met deze materialen? Hoe gaan we deze materialen gebruiken? Wat is de opdracht en aan welke eisen moet het voldoen?
Instructie: Wij gaan vandaag aan de slag met de beeldende vorming les. Deze sluit helemaal aan op deze thema week over dieren. Zoals jullie weten zijn er een heleboel verschillende dieren. Die er allemaal verschillend uitzien. Ze zijn allemaal ergens goed in en hebben allemaal handige dingen aan hun lijf. Neem bijvoorbeeld het hert die heeft een gewei/ tijgervork om zich te kunnen beschermen tegen anderen gevaarlijke dieren. Jullie gaan nu je eigen dier maken. Jullie mogen zelf verzinnen wat je handig vind wat een dier kan. Dit doen we d.m.v. scheuren. Jullie krijgen straks gekleurd papier. Hier ga je stukjes van scheuren. Niet zomaar stukjes, nee het stukje moet aan iedere kant gescheurd zijn. Dit demonstreer ik. Zo kunnen ze goed zien wat de bedoeling is van het scheuren en welk effect het geeft. Daarnaast geef ik ze de tip om eerst de stukjes te scheuren, daarna goed neer te leggen en uiteindelijk op te plakken. Ook spreek ik ze aan op het lijm gebruik. Let op een klein beetje lijm is al genoeg!

Uitvoering
Na deze informatie mogen de kinderen zelf aan de slag. Ze moeten zich tijdens het knutselen wel afvragen; Zijn de stukjes papier aan alle kanten gescheurd? Welke vorm krijgt mijn dier? Welke kleuren gebruik ik daarvoor? Ik denk dat de lln. hulp nodig hebben bij het bepalen  van de vorm van het dier en enkelen misschien nog met het scheuren. Daarvoor loop ik rond in de klas. Ik let op de manier hoe kinderen werken.  Zijn ze gemotiveerd en hebben ze veel inzet getoond. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze de scheurtechniek hebben gebruikt en als laatste eis wil ik hun creativiteit in het dier  terug zien. Heeft het dier een aparte vorm? Is er creatief met kleuren gewerkt enz.

Nabeschouwing
Ik sluit de les af in de kring met de lln. Ik wil dat ze allemaal hun werk even kunnen laten zien aan elkaar. Kinderen zien elkaars kwaliteiten en voelen zich door de positieve aandacht/ complimentjes/opmerkingen een competent gevoel. We kijken samen naar de vorm. Wat zien we? Zijn alles stukjes aan alle  kanten gescheurd? Is er goed met verschillende kleuren gewerkt?
 Alle werkstukjes drogen in de vensterbank. Daarna hangen we ze op het prikbord achter in de klas. Na een aantal weken gaan deze dan in het portfolio van de leerlingen.

Accenten of opmerkingen
De lln. zitten allemaal in gemengde tafelgroepjes. Ze kunnen elkaar helpen. Dit is fijn, want er is geen constante aandacht van de juf of meester. Daarnaast is er ook een extra instructietafel waar ik met een groepje kinderen aan zou kunnen zitten om te werken.
Ieder kind is verschillend. Er zijn leerlingen die ontzettend creatief zijn, waar er zo allemaal ideeën boven komen drijven. Maar er zijn ook leerlingen waarbij dit wat langer duurt en die voorbeelden of een duwtje in de rug nodig hebben. Daarom bespreken wij ook tijdens de inleiding een aantal ideeën, zodat zij hier zelf verder mee kunnen. De start is al gemaakt.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten